Przez wiele lat fotografia produktowa była jednym z najważniejszych środków reklamowych, jednak jeszcze nigdy nie była tak bardzo doceniana, jak teraz. Dzieje się tak zwłaszcza dzięki licznym sklepom internetowym i kwitnącemu e-commerce. Jest to więc potężne narzędzie, które w znacznym stopniu wpływa na sprzedaż i powodzenie biznesu. Co warto wiedzieć o fotografii produktowej?
Czym jest fotografia produktowa?
Fotografia produktowa to dziedzina skupiająca się przede wszystkim na działaniach marketingowych i komercyjnych. Jej głównym celem jest zachęcenie do zakupu lub zainteresowanie klienta ofertą firmy. Jak sama nazwa wskazuje, koncentruje się na tworzeniu zdjęć różnych przedmiotów, które następie wykorzystywane są przy komponowaniu m.in.:
- ulotek,
- biuletynów,
- katalogów,
- reklam,
- banerów,
- oferty internetowej,
- galerii produktów.
Nie ma ograniczeń w tym, co może być znaleźć się na zdjęciu packshotowym. Specjalista jest w stanie uchwycić w najlepszy sposób zarówno niewielkie dzieła jubilerskie, jak i ogromne maszyny budowlane.
Najważniejsze zadania fotografii produktowej
1. Odwzorowanie rzeczywistości
Produkty w sklepie internetowym powinny, jeśli to możliwe, być zaprezentowane w sposób, który najlepiej oddaje rzeczywistość. Klient nie chce bowiem kupić czegoś, co okaże się zupełnie inne, kiedy tylko chwyci to w swoje ręce. Oznacza to, że specjalista od fotografii produktowej musi umiejętnie oddać nie tylko całokształt przedmiotu, ale również ukazać jego prawdziwą strukturę, budowę i kolor.
2. Zachęcenie do kupna
Fotografia produktowa musi sprawić, że osoba oglądająca zdjęcie packshotowe, będzie w stanie wyobrazić sobie użycie danego przedmiotu. Powinna więc zobaczyć nie tylko samą rzecz, ale również jej kontekst i historię, jaką ze sobą niesie. Dzięki temu klient może lepiej zrozumieć, do czego konkretnie będzie mógł użyć przedmiotu i już podczas przeglądania oferty będzie w stanie w bardziej emocjonalny sposób podejść do zakupów.
Nieodłącznym aspektem zachęcającym do kupna jest również estetyka fotografii produktowej. Ludzie chętniej wydadzą pieniądze na to, co przyciąga wzrok i prezentuje się schludnie.
3. Budowanie wizerunku marki
W świecie, w którym coraz więcej osób decyduje się na zakupy online, nieodpowiednie zaprezentowanie swojej oferty może narazić właściciela na ogromne straty. Fotografia produktowa wysokiej jakości przekłada się na to, jak postrzegane są przedmioty dostępne w sklepie internetowym, co wpływa na ogólną wiarygodność marek.