Znaczenie fotografii produktowej w e-commerce

Znaczenie fotografii produktowej w e-commerce

Wyobraźmy sobie, ze Larry Page i Sergey Brin blokują nagle dostęp do Grafiki Google, a Mark Zuckerberg możliwość dodawania treści graficznych na Facebooku czy Instagramie. Że ze sklepow internetowych w mgnieniu oka znikają packshoty, a nasza digitalowa, ludzka rasa zmuszona jest do stuprocentowego zaangażowania w komunikację werbalną – impossible!

Nikogo nie trzeba specjalnie przekonywać, że porozumiewanie sie za pomocą obrazów, wpisane jest trwale w ludzką naturę od początków jej istnienia i stanowi nieodłączny element komunikacji.

Badania pokazują jednoznacznie: 80% przyswajanych przez nas każdego dnia informacji, to nic innego, jak obrazy, ponieważ trafiają do mózgu silniej i niemalże natychmiastowo. Idąc tym tropem można stwierdzić, iż dobrze wykonane zdjęcie produktowe ma niebagatelne, jeśli nie najważniejsze znaczenie w budowaniu skutecznych relacji marketingowych, co przekłada się na zwiększanie zysków sprzedaży oraz budowanie pozytywnego wizerunku danej marki. To ono jest bowiem bezpośrednim przekaźnikiem zapisanych językiem digitalowego marketingu pośrednich treści, które wywołując u recypienta konkretne emocje, odczucia i wrażenia, ostatecznie wpływają na decyzję zawarcia umowy ze sprzedawcą.

Dobrze zaplanowany i wyposażony w odpowiednie narzędzia graficzno-kreacyjne e-commerce, stanowi zatem klucz do powodzenia transakcji handlowej, a co się z tym wiąże, osiągnięcia zamierzonych, biznesowych celów. W tym miejscu dochodzimy do istotnej kwestii, jaką jest pojęcie fotografii produktowej, a ściślej, jakimi powinna charakteryzować się cechami, by można było nazwać ją skuteczną.

Fotohouse || Poznań || Sesje zdjęciowe
Fotohouse || Poznań || Sesje zdjęciowe
Fotohouse || Poznań || Sesje zdjęciowe

Po pierwsze fotografia produktowa musi być najwyższej jakości. Brzmi banalnie, ale to bardzo wazny element całego procesu. Przez „najwyższą jakość” rozumiemy sprawy czysto techniczne – takie, jak wysokich standardów sprzęt fotograficzny, odpowiednio przystosowane i doswietlone studio fotografii produktowej czy też bardzo dobre narzędzia postprodukcyjne, nadto jednak doświadczenie, predyspozycje, kompetencje oraz swego rodzaju „elokwencję tworczą”, to jest umiejętne dopasowanie zdjęcia do całościowego kontekstu, szczegółowej charakterystki towaru, pozycjonującego sprzedawcę w sieci contentu oraz całego serwisu. Należy zatem podkreślić, iż fotografia produktowa jest wbrew mylnym przekonaniom dziedziną niezwykle wymagającą.

Fotohouse || Poznań || Sesje zdjęciowe
Fotohouse || Poznań || Sesje zdjęciowe
Fotohouse || Poznań || Sesje zdjęciowe

Wartościowa fotografia produktowa nie odnosi się wyłącznie do bycia reprodukcją przedmiotu – jest jego pierwszą interpretacją, definiuje go, wyzwala konkretne nastawienie, a finalnie, jako potężne medium wyrazu, wpływa na zakup. Wartościowym fotografem produktowym można nazwać w związku z powyższym takiego, który nie zapomina o wyeksponowaniu wszystkich zalet produktu oraz jego maksymalnie realistycznym przedstawieniu (zdjęcia w technice 360 stopni, osadzenie w rzeczywistej scenerii: np. zdjęcia odzieży na modelach, packshoty, softboxy, korzystanie z techniki „szyby”). Ponadto takiego, który zdolny jest nadać znaczenie baterii łazienkowej czy porcelanowemu kubkowi na tyle profesjonalnie, by zawisł on za moment w kuchennej szafce. Warto wspomnieć tu konieczną troskę o tzw. dobre pierwsze wrażenie, na które składają się m.in. doskonała ostrość, odpowiednia perspektywa, wiernie oddane barwy, detale, zgodność z opisem, dopasowanie do oczekiwań odbiorcy itp.

Fotohouse || Poznań || Sesje zdjęciowe
Fotohouse || Poznań || Sesje zdjęciowe
Fotohouse || Poznań || Sesje zdjęciowe

Podążając za opinią Microsoftu, sprzedawca ma na wywołanie pozytywnych skojarzeń konsumenta niespełna 15 sekund! Nawet nakrótszy i najbardziej treściwy tekst nie dotrze w tym czasie do odbiorcy tak mocno, jak umiejętnie sfotografowany produkt. Nie jest wszak tajemnicą, iż współczesny człowiek kupuje po prostu oczami.

W dobie rozkwitu e-commerce, wyrastających, jak grzyby po deszczu e-sklepów, a co za tym idzie niebagatelnie dużej konkurencji, warto, a nawet trzeba zainwestować w profesjonalnie wykonane zdjęcia produktowe.